Telavox & Google-koppling

Telavox & Google-koppling

Telavox har möjligheten att koppla ihop sig med Google (och även Microsoft) för att på så sätt få en synronisering av kontakter och kalender. För att få detta att fungera optimalt så finns det dock några inställningar man bör göra.

Om du aktiverar kalenderkoppling mot Google så slutar den inbyggda kalendern i Telavox att fungera. D.v.s. om du ställt in dina arbetstider i Telavox och sedan väljer att synkronisera kalendern med Google som kommer dessa arbetstidsinställningar inte fungera.

Det kan bara vara en kalenderfunktion aktiv, d.v.s. endera den interna eller Google.

Aktivera koppling mot Google

OBS! Det är rekommenderat att detta görs via webappen på flow.telavox.se. Det fungerar att göra via desktop-klient men det kan hända att du får ett extra meddelande som du måste klicka dig förbi.

1. Gå till inställningar



2. Klicka på Logga in för Google



3. Följ anvisningarna och ge Flow tillgång till ditt Google-konto. Efter det så kommer det att se ut så här:



Synkronisering av kontakter med ditt Google-konto är nu aktiverat.

Aktivera synkronisering av kalender

För att aktivera synkronisering av Google kalendern så behöver man först göra de ovanstående stegen men även några extra steg.

1. Klicka på Google-raden för att komma till inställningarna



2. Aktivera kalenderkoppling



3. Det kommer nu dyka upp ytterliggare en switch för att aktivera automatisk möteshantering. Aktivera den



4. Med allt aktiverat så bör det se ut så här



Vad gäller efter aktiverad synkronisering med Google-konto?


1. Enbart Google-kalendern är aktiv

Det är som sagt bara en kalender som är aktiv åt gången så har man tidigare ställt sina arbetstider direkt i Flow så är dessa inaktiverade. Gå till Arbetstider för att se hur det ser ut.

Så här ser det ut när Google-kalendern är aktiverad, notera att inställningsmöjligheterna för arbetstider nu är utgråade och inte går att ändra.
 


2. Hur har kopplingen synkroniserat egentligen?

Vill man veta vad Google-kopplingen läst in för kalenderhändelser och hur den tolkat dem så kan man gå på Arbetstider och sedan Grafisk vy. Då får man en grafisk representation över vilka händelser som den snappat upp och vilken profil som ska aktiveras i systemet. Till exempel så kan det se ut så här:



3. Hur länge sedan är det som Flow synkroniserades mot Google?

Vill man veta hur länge sedan det är som en synkronisering mot Google gjordes så kan man gå in på Inställningar och Mitt konto. Sedan klickar man på raden för Google och vyn som kommer upp så får man då se när systemet senast synkroniserade mot Google, i nedanstående exempel så var det för 5 minuter sedan.



    • Related Articles

    • Arbetstider i Flow med hjälp av Google kalender

      När man aktiverar kopplingen mot Google i Flow så inaktiveras den inbyggda kalender där man ställer in arbetstider. Denna supportartikel beskriver hur man återskapar den inställningen med hjälp av Google kalender. I korta drag För att åstakomma detta ...
    • Komma igång med Telavox mobilapp

      Om din telefon inte har Flow installerat redan så kan du ladda ned det från Google Play eller App Store. Du loggar in med samma uppgifter som till Softphonen (d.v.s. din e-post eller 010-nummer och det lösenord du valt). De flesta inställningar som ...
    • Komma igång med Telavox Softphone

      Det finns ett par inställningar man behöver göra i Telavox Softphone för att det ska fungera som man förväntar sig. Gemensamt för alla dessa är att de finns under inställningsmenyn och sektionen allmänt. Klicka på kugghjulet för att komma dit, se ...
    • Tonval/knappval med Telavox softphone

      Det är inga problem att göra tonval/knappval med softphonen och egentligen inte särskilt svårt men kanske inte helt uppenbart att lista ut första gången. För att använda tjänster med nummerval via softphonen så gör man följande. När du är i ett ...