Ställa in headset i Telavox

Ställa in headset i Telavox

För att ställa in den enhet man vill ha när man pratar i samtal så gör man följande: Börja med att gå till inställningarna [1] och sedan telefoni & ljud [2]. Klicka sedan på ljudenhet [3].



Den första inställningen på sidan [1] är vilken enhet man vill använda som mikrofon och den andra [2] är den för högtalare/hörlur. Det vanligaste är att man använder ett headset vilket gör att båda enheterna bör ha liknande namn, t ex som i screenshotet nedan där båda heter "Sennheiser USB Headset". Är man osäker på vad ens enhet heter om och det blivit rätt så går det att använda sig av knappen för att göra ett testsamtal för att testa.




Den allmäna rekommendationen är att använda sig av kommunikationsenheten. Det är en virtuell enhet i Windows som gör att det är lättare att få rätt enhet när man växlar runt mellan olika situationer. Exempel:
  1. Utan headset så är datorns högtalare och inbyggda mikrofon kommunikationsenhet
  2. På jobbet så används Headset A som kommunkationsenhet
  3. Hemma används Headset B som kommunikationsenhet
En sådan situation gör att på jobbet så kommer Telavox använda sig av Headset A för samtal men om du dockar ur och bara tar med dig datorn till t ex ett möte och får ett samtal så kommer den att använda sig av datorns inbyggda högtalare och mikrofon. Om du sedan jobbar hemifrån och ansluter Headset B så kommer det att användas för samtalen. Allt detta sker utan att du behöver ändra något i Telavox utan sköts av Windows när den ändrar kommunikationsenhet.


    • Related Articles

    • Ställa in ringenheter i Telavox

      Som standard så ringer Telavox Softphone bara i headsetet. För att ställa in så att man även får en ringsignal i sina högtalare så behöver man ställa in en ytterligare ringenhet. Detta kan även behöva göras efter att man dockat-ur och/eller dockat-in ...
    • Komma igång med Telavox Softphone

      Det finns ett par inställningar man behöver göra i Telavox Softphone för att det ska fungera som man förväntar sig. Gemensamt för alla dessa är att de finns under inställningsmenyn och sektionen allmänt. Klicka på kugghjulet för att komma dit, se ...
    • Tonval/knappval med Telavox softphone

      Det är inga problem att göra tonval/knappval med softphonen och egentligen inte särskilt svårt men kanske inte helt uppenbart att lista ut första gången. För att använda tjänster med nummerval via softphonen så gör man följande. När du är i ett ...
    • Ställa in ringenheter i Microsoft Teams

      Som standard ringer Microsoft Teams bara i hörlurarna men det går att aktivera att den även ringer på en andra enhet, vanligast högtalare. Detta kan behöva göras även efter i- och ur-dockning beroende på vilken enhet som är vald. För att komma till ...
    • Komma igång med Telavox mobilapp

      Om din telefon inte har Flow installerat redan så kan du ladda ned det från Google Play eller App Store. Du loggar in med samma uppgifter som till Softphonen (d.v.s. din e-post eller 010-nummer och det lösenord du valt). De flesta inställningar som ...